مزوتراپی

مزوتراپی

مزوتراپی مو - مزوتراپی صورت / دکتر کاظم محقق 44219771-021
مزوتراپی

مزوتراپی

مزوتراپی مو - مزوتراپی صورت / دکتر کاظم محقق 44219771-021

آنچه باید درباره پی آر پی PRP بدانید



 

درمان با پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی)، به دلیل اینکه مورد علاقه ورزشکاران نخبه است تا به آنها کمک کند تا از آسیب دیدگی بهبود یابند ، خبرساز شده است.

برخی پزشکان از پلاسمای غنی از پلاکت یا تزریق PRP به دلایل مختلف: از تحریک رشد مو تا تقویت و ترمیم بافت نرم ، استفاده می کنند.

با این حال ، مطالعات تحقیقاتی به طور قطعی ثابت نکرده اند که PRP برای شرایطی که گزارش می شود مفید است ، عمل کند. در این مقاله ، ما به پرونده PRP و هزینه های آن نگاهی می اندازیم.

 

حقایق سریع در مورد پلاسما درمانی غنی از پلاکت:

 پزشکان از PRP برای افزایش سرعت و کیفیت بهبودی و کاهش التهاب استفاده می کنند.

 پزشکی که تزریق PRP را انجام می دهد ابتدا از فردی که تحت درمان است خون می گیرد.

 هزینه های تزریق PRP می تواند از 500 تا 2000 دلار ( در ایران یک دهم این میزان است) باشد.

عوارض جانبی خونگیری می تواند شامل حالت تهوع خفیف و سرگیجه باشد.

 

پی آر پی چگونه کار می کند؟

پلاکت ها سلول های خونی هستند که چندین نقش را در بدن به عهده دارند.

یکی این که لخته شدن خون را شروع می کنند تا وقتی قسمتی از بدن بریده می شود خونریزی بیش از حد نداشته باشد.

دیگر این که حاوی پروتئین هایی در خون هستند که به ترمیم زخم ها کمک می کند.

محققان این نظریه را مطرح می کنند که تزریق غلظت زیاد پلاکت به نواحی التهاب یا آسیب بافتی ، می تواند زخم ها را ترمیم کند.

یک نمونه خون کوچک از شخص تحت درمان گرفته می شود و درون دستگاه سانتریفیوژ یا دستگاه مخصوص دیگری قرار می گیرد که با سرعت زیاد می چرخد. این فرآیند پلاکت ها را از سایر اجزای خون جدا می کند. سپس پلاکت غلیظ به ناحیه ای از بدن فرد که نیاز به درمان دارد تزریق می شود.

از آنجا که تزریق حاوی غلظت بالایی از پلاکت است که می تواند از 5 تا 10 برابر بیشتر از خون درمان معمولی باشد ، پزشکان نظریه می دهند که پلاکت باعث تسریع در بهبود می شود.

 

پی آر پی چه فوایدی دارد؟

برخی از نمونه های کاربردهای درمانی که از پی آر پی PRP استفاده شده است عبارتند از:

رشد مو

پزشکان به عنوان روشی برای کاهش التهاب که می تواند منجر به ریزش مو شود ، پی آر پی PRP  را به پوست سر تزریق کرده اند.

ترمیم بافت

پزشکان ابتدا از PRP برای کمک به افراد در بهبودی بعد از جراحی های فک و پلاستیک استفاده کردند. نمونه هایی از بافت هایی که از PRP برایشان استفاده شده است عبارتند از:

 تاندون ها

 رباط ها

 عضلات

ترمیم رباط ها ممکن است زمان بر بوده و بهبود آن دشوار باشد ، لذا این پی آر پی را می تواند برای برخی افرادی که آسیب به این بافت ها را تجربه کرده اند ، به گزینه ای جذاب تبدیل کند.

کاهش التهاب

پزشکان از PRP برای کاهش التهاب ناشی از آرتروز استفاده کرده اند. این التهاب می تواند منجر به دردناک شدن و سفت شدن مفاصل شود.

استفاده های دیگر

مطالعات تحقیقاتی در مور پی آر پی PRP شامل موارد زیر است:

 یکی از آنها در سال 2015 در مجله Stem Cells Translational Medicine منتشر شد ، که نشان می دهد مردانی که تحت درمان پی آر پی PRP مو قرار دارند نسبت به مردانی که این کار را انجام نمی دهند ، موهایشان رشد می کند و به طور قابل توجهی تراکم بیشتری دارند. با این حال ، این درمان فقط بر روی 20 نفر بود ، بنابراین یک مطالعه در مقیاس کوچک بود.

 مورد دیگری که در سال 2013 در مجله آمریکایی پزشکی ورزشی منتشر شد نشان داد که تزریق PRP در مقایسه با تزریق سرم نمکی به کاهش درد آرتروز زانو کمک بیشتری می کند. باز هم ، این مطالعه یک نمونه کوچک شامل 78 شرکت کننده داشت.

 مقاله ای که در سال 2014 ، دوباره در مجله آمریکایی پزشکی ورزشی منتشر شد ، نشان داد که 3 بار تزریق پی آر پی PRP علائم را در کسانی که آسیب دیدگی زانو دارند ، تاندینوپاتی مزمن کشکک زانو کاهش می دهد. محققان از 28 ورزشکار در این مطالعه استفاده کردند.

پزشکان همچنین در تلاشند تا از پی آر پی PRP برای بهبود استخوان های شکسته استفاده کنند ، اما هنوز هیچ تحقیقی اثربخشی آن را در این زمینه ثابت نکرده است.

 

هزینه PRP چقدر است؟

هزینه های درمان PRP بین 500 تا 2000 دلار گزارش شده است. ( در ایران یک دهم این میزان است)

به دلیل کمبود شواهدی که به طور قطعی اثبات کند، پی آر پی تاکنون به طور معمول تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است، هر چند اخیرا برخی شرکت های بیمه کاربرد های درمانی آن را تحت پوشش قرار می دهند.

همچنین ، بسته به محل ، امکانات و تخصص پزشکی که در حال انجام درمان است ، هزینه ها می تواند متفاوت باشد. غالباً ، فرد با فواصل تزریق 2 تا 3 ماهه چند بار تزریق را انجام می دهد.

برخی از نخبه ترین ورزشکاران جهان از PRP برای ترمیم زخم استفاده کرده اند. این ستاره ها شامل Tiger Woods گلف باز ، Takashi Saito  بیس بالیست  و Hines Ward فوتبالیست و Troy Polamalu هستند.


عوارض جانبی

از آنجا که تزریق PRP شامل استفاده از پلاکت های خود شخص است ، معمولاً افراد هیچ واکنش سوئی متعاقب تزریق ندارند. با این حال ، ممکن است شخصی تحریک ، درد یا خونریزی مربوط به محل تزریق داشته باشد.

اکثر افراد تقریباً بلافاصله پس از تزریق PRP می توانند فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند. متوسط ​​زمان خونگیری تا تزریق تقریباً یک ساعت است.


سخن آخر

در حالی که پی آر پی PRP  درمانی امیدوارکننده برای کسانی است که آسیب بافتی یا ریزش مو را تجربه می کنند ، برای اثبات اثربخشی درمان ها ، به مطالعات تحقیقاتی گسترده تری نیاز است.

با مطالعات بزرگتر از آنچه در حال انجام است ، پزشکان می توانند دوز یا برنامه تزریق را با دقت بیشتری مشخص کنند تا برای درمان آسیب ها یا سایر شرایط بهتر باشد. همچنین ، مطالعات بیشتر می تواند به پزشکان کمک کند تا تشخیص دهند چه علائمی را نمی توان از تزریق PRP برطرف کرد.

تا آن زمان ، تزریق PRP به احتمال زیاد همچنان یک درمان بحث برانگیز است که تحت پوشش بیمه پزشکی نیست و هزینه های آن نیز کاملا از طرف خود فرد تأمین می شود.


تماس با ما: 44219771-021

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد